halterbank

Haal de meeste kracht uit deze thuisoefeningen

Fit zijn, het heeft van invloed op je presentaties, je gezondheid en je conditie. Wanneer je bijvoorbeeld in beweging bent, goed eet en voldoende slaapt, zul je veel geconcentreerder kunnen werken dan wanneer je dit niet doet. Bij een slecht slaap ritme, slechte voeding, of wanneer je niet sport, zul je minder presteren. In dit blog geven we jou diverse tips om meer kracht uit jezelf te halen, zowel op fysiek als op mentaal gebied. Je zult jezelf fitter, sterker en gezonder voelen, waardoor je beter zult gaan presteren!

Tip 1: doe aan cardio

Een frisse neus halen, heerlijk in de natuur zijn, gezond doen en er alles aan doen om jezelf fitter te voelen, het kan met cardio. Onder cardio vallen verschillende sporten, zoals hardlopen, fietsen en roeien. Wanneer je een langere tijd een constant tempo aanhoudt,z al dit van invloed zijn op je vetverbranding en conditie. Wanneer je vooral aan conditie wilt doen, zijn intervaltrainingen zeer geschikt. Bij een intervaltraining zul je namelijk niet in een constant tempo blijven hardlopen. In tegenstelling tot dat, daag je jezelf constant uit om verschillende tempo’s aan te houden. Je benen zullen langzamerhand minder snel verzuren, waardoor je al erg snel enorme stappen maakt met je conditie.

Tip 2: Tabata

Misschien dat je al weleens over deze term hebt gehoord, maar de kans is groot dat dit niet zo is. Tabata is een manier van intervaltraining, waarbij er constant en doorlopend een bepaalde sessie wordt aangehouden. Denk hier bijvoorbeeld aan 10 keer opdrukken, 10 burpees, 10 seconden rust. Dit herhaal je constant en tot wel vijf minuten lang. Je lichaam zal steeds het explosieve uit zichzelf moeten halen, waardoor je (wanneer je dit met regelmaat doet) enorme stappen zult maken.

Tip 3: krachttraining

De eerste twee tips hebben we nu met elkaar kunnen bespreken. Cardio en tabata zijn bijde goede manieren om vooruit te gaan op het gebied van conditie en vetverlies. Echter zorgen deze twee factoren niet zo zeer voor meer spiermassa en kracht. Om daadwerkelijk spiermassa op te bouwen, is het de bedoeling om steeds hoger te gaan in het gewicht wat gehanteerd wordt bij een oefening. Wanneer je bijvoorbeeld in de eerste week 25kg kan bankdrukken, is het een uitdaging om een week later de 30kg te kunnen bankdrukken. Wanneer je dit in kleine stappen weet te behalen, zul je op den duur veel meer kracht en spiermassa opbouwen!

Tip 4: Krachtoefeningen voor thuis

Nu is het bankdrukken natuurlijk niet geheel ideaal om thuis uit te voeren. Al helemaal wanneer je met grote gewichten werkt, zal je erg moeten oppassen dat bijvoorbeeld je vloer niet beschadigd. Krachtoefeningen die wel goed thuis uit te voeren zijn, zijn  oefeningen met dumbbells. Met een halterbank kun je bijvoorbeeld een soort bankdrukken creëren, maar kun je ook verschillende oefeningen zittend uitvoeren! Zo fitness je binnenshuis, waardoor je makkelijker tussendoor een aantal fitness oefeningen kan doen. Bovendien zijn de halterbanken in het fitnesscentra vaak bezet, terwijl je er bij de aanschaf over een eigen halterbank beschikt!

Geef een reactie