houd je hersenen jong

Houd je hersenen jong

Met het ouder worden gaan de lichaamsfuncties achteruit. Zo merken we bijvoorbeeld dat het geheugen minder wordt.
Dat is een natuurlijk proces en niets om je ongerust over te maken.
En je kunt er zelf veel aan doen om dit proces te vertragen en je brein in goede conditie te houden.
Voeding speelt hierbij een belangrijke rol. Een gezond dieet, aangevuld met voedingssuplementen, helpt je niet alleen lichamelijk, maar ook je geestelijk vitaal te blijven.

Voedsel voor je brein: van water tot chocola

Onze hersenen bestaan voor een groot deel uit water. Voldoende water drinken is dan ook essentieel om de vochtbalans van de hersenen op peil te houden.
Minstens anderhalve tot twee liter per dag wordt aangeraden.

Daarnaast is een goed gebalanceerd dieet met vooral veel groenten belangrijk. Een paar voedingsproducten die speciaal met een goede werking van de hersenen in verband worden gebracht zijn

  • Vette vis, de beste leverancier van omega-3 vetzuren die beschermen tegen achteruitgang van de hersenen op oudere leeftijd.
  • Koffie, een drank die onder voedingsdeskundigen een betere reputatie heeft dan in het verleden. Er zijn aanwijzingen dat koffie helpt beschermen tegen dementie. Drie à vier kopjes koffie per dag zou een positief effect hebben.
  • De polyfenolen in cacao helpen de kans op een beroerte verkleinen. Het is wel zaak om pure chocola te eten, waarin het percentage cacao hoog is. Hoe donkerder hoe beter. Polyfenolen komen ook voor in walnoten, bessen, wijn en andere voedingsmiddelen.
  • Gefermenteerde producten. Onderzoeken wijzen steeds duidelijker op het verband tussen de darmwerking en de hersenfuncties. Zuurkool, yoghurt, kefir en andere gefermenteerde voedingsmiddelen bevatten levende bacteriën die een positieve invloed hebben op de darmflora, ofwel de bacteriesamenstelling in de darmen.

Voedingssupplementen

Om zeker te zijn dat je de voedingsstoffen waarvan bewezen is dat ze de hersenen helpen vitaal te blijven in voldoende mate binnenkrijgt, kun je voedingssupplementen toevoegen aan een gezond dieet. De volgende drie worden speciaal aangeraden.

  • Zink, een spoorelement dat onder andere voorkomt in noten, bonen en pure chocola. Zink is onmisbaar voor het concentratievermogen en het geheugen.
  • Het al eerder genoemde Omega-3 is in verschillende vormen verkrijgbaar als supplement. Speciaal van belang voor mensen die weinig dierlijke producten eten. Omega-3 vetzuren komen ook wel voor in plantaardige producten als spinazie, lijnzaadolie en walnoten, maar de opname in het lichaam is minder efficiënt.
  • Magnesium is goed voor het geheugen, het humeur en het concentratievermogen en onmisbaar voor de opname van B-vitaminen. Magnesium zit onder andere in volkorenproducten en bonen.

Geef een reactie